Vad är röstergonomi?

Rösten tänker vi inte på, den ska bara fungera. Men vad händer när man använder rösten mycket i sitt arbete?

En tredjedel av vår yrkesverksamma befolkning har röstkrävande yrken. Exempelvis har många personer inom service och läraryrken röstproblem. Detta leder till sjuknärvaro, anpassade arbetsuppgifter, sämre arbetsprestation och inte sällan att personer med röstproblem funderar på att byta yrke.

Idag känner många till ordet ergonomi, kanske har du en ergonomisk stol eller ett höj- och sänkbart skrivbord? Sen har vi röstergonomi, att det handlar om rösten går väl att lista ut, men vad innebär det egentligen? Själva ordet röstergonomi är nytt för många, men kortfattat är det helt enkelt ergonomi för rösten.

Att arbeta med röstergonomi innebär att man tittar på olika riskfaktorer i arbetsmiljön och arbetar för att minska riskerna för att utveckla röstproblem. Röstergonomiarbetet innefattar ofta en översyn av flera olika områden; buller, rumsakustik, luftkvalitet, arbets- och samtalskultur, arbetsställning, stress, tekniska hjälpmedel och givetvis röstanvändning.

Att se över röstergonomin ska vara en del av det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det är alltid arbetsgivarens ansvar att minska risken för att de anställda drabbas av röstbesvär. Röstfrisk stöttar er med information och verktyg så att ni kan förbättra röstergonomin på er arbetsplats.

Text: Sabina Wixner

Lämna ett svar